Om de leerlingen voor te bereiden op hoger onderwijs, maken we tijdens de les tijd om hen te laten oefenen hoe ze best notities maken. In 5 doorstroom, 6 dubbele finaliteit en het 7de voorbereidend jaar, bestaat de cursus soms uit PowerPoint-dia’s met plaats om notities te maken. Voor ze uitleg krijgen, moeten ze de dia’s doorlezen en nagaan of er woorden in staan die ze nog niet kennen. Tijdens de les noteert iedereen wat zij/hij nodig heeft om te begrijpen wat er op de dia staat en de samenhang te zien. Omdat dit niet gemakkelijk is, werd er in het begin ook tijd gemaakt om nota’s te vergelijken en te controleren. 6 doorstroom gaat nog een stapje verder: zij hebben soms les waarbij ze helemaal zelf nota’s moeten maken, zonder PowerPoint als houvast. Ook hier is er tijd om achteraf te checken en van elkaar te leren. In het begin was het echt zoeken – sommige leerlingen vinden deze methode een voordeel (je hebt meteen een samenvatting), anderen maken er toch liever zelf een tekst van. En zo leren onze leerlingen zichzelf stapje voor stapje beter kennen.