Jaarlijks vindt op 21 februari de Dag van de Thuistaal plaats. Ook de werkgroep Taalbeleid grijpt zijn kans om vandaag de voordelen van meertaligheid extra in de kijker te zetten! Omgaan met meertaligheid op school zorgt immers, ook in deze superdiverse samenleving, vaak nog voor onzekerheid en vragen.
– steeds meer mensen meertalig zijn? Het gaat dan niet alleen over talen als Nederlands, Arabisch of Engels, maar ook over dialecten, chattaal, lichaamstaal of gebarentaal.
– meer dan een kwart van de kinderen geboren in Vlaanderen niet het Nederlands als thuistaal heeft? (Kind en Gezin, 2017)
– je moedertaal de basis vormt voor het leren van een vreemde taal? Inzichten die je in de ene taal verwerft, helpen je om de andere taal te begrijpen en sneller verbanden te leggen. (Cummins, 1976)
– kinderen die meertalig opgroeien, de verschillende talen nodig hebben om zich emotioneel te uiten? (Orioni, 2016)
– wanneer leerlingen afkeuring voelen t.o.v. hun thuistaal, ze minder snel en graag deelnemen aan klasactiviteiten en ook hun zelfvertrouwen zal dalen? (Orioni, 2016, Cummins, 2001)